بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

بصیرت

...علوم انسانی اسلامی و

folder98 facebook
بصیرت

جهاد هنوز ادامه دارد...
برادر؛
امروز جهادت در جبهه جنگ نرم، سلاحت قلم و دشمنت استکبار جهانیست...
باید مواظب بود و با بصیرت عمل کرد!
به قول سیّد شهیدان اهل قلم:
کارمان را برای خدا نکنیم، برای خدا کار کنیم!
تفاوتش زیاد نیست...
فقط همین قدر است که ممکن است امام حسین (علیه السّلام) در کربلا باشد و ما در حال کسب علم برای رضای خدا!

همسنگران

هیئت ما هم هیئت انقلاب است امّا...

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۰۲ ب.ظ

باز هم محرم آمد و بحث بایدها و نبایدهای هیئت داغ است و باز هم عده‌ای از بچه مذهبی‌ها خط کش به دست، هیئت‌ها را تقسیم می‌کنند و می‌گویند فلان هیئت ولایی است و فلان هیئت ضد ولایت‌فقیه!!!

همه ما میل کمال خواهی داریم اما برخی فکر می‌کنند که فلان هیئت کامل‌ترین هیئت است و هیچ نقصی ندارد و دیگر هیئت‌ها هم باید مثل آن ها باشند و اگر نبودند از دایره ولایت خارجند. به‌جای اینکه سعی کنند نقص آن هیئت‌ها را برطرف کنند، هرروز به دور کردن آن ها از جبهه انقلاب کمک می‌کنند. برخی آن‌قدر دایره اسلام و ولایت‌فقیه را محدود می‌کنند که دیگر جز عده‌ای محدود در این دایره باقی نمی‌مانند. تاریخ نشان داده که این‌گونه تنگ‌نظری‌ها ضربه‌های سنگینی به اسلام وارد کرده است که نمونه آن را می‌تواند در عصر صفوی مشاهده کرد که در دایره مذهب شیعه، اخباری‌ها علیه فیلسوفان کار می‌کردند که منجر به تبعید ملاصدرا شد و جامعه اسلامی نتوانست از اندیشه‌های این مرد بزرگ استفاده تام و تمام ببرد.

چرا می‌خواهیم در بین مداحان و سخنران‌ها خط کش بگذاریم و بگوییم که فلان مداحی که امسال به بیت رهبری دعوت نشده است، ضدولایت است و فلان مداحی که به بیت دعوت‌شده است ولایی خالص؟ نظر ولی‌فقیه نیز چیزی نیست که برخی از بچه مذهبی‌ها می‌گویند. ایشان نیز به جذب حداکثری و دفع حداقلی معتقدند که این دیدگاه را می‌توان در فتاوای ایشان نیز مشاهده کرد.

ایرادهایی که به اغلب هیئت‌های ما وارد است عبارت است از:

  1. برهنه شدن
  2. لطمه زدن
  3. و...

 

حال به استفتائات رهبر معظم انقلاب مراجعه می‌کنیم:

1- پرسیدند نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر فیلم‌برداری نشود و زنان نیز نبینند چطور؟ آیا

از نظر فقهی، ایشان حرام می‌دانند این کار را؟

در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد.

 

2- پرسیدند اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این

عمل مشکلی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداری‌ها برهنه نشوند. اما این به عنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است. خب اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسئله سویی بر آن مترتب نیست، دشمنان سواستفاده نمی‌کنند خب ممکن است بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلا یک جمع محدودی هستند فیلمبرداری هم نمی‌کنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه می‌زنند؛ اما به طور کلی توصیه ایشان این هست - به عنوان یک توصیه - که در عزاداری‌های مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن است هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از این مسئله سواستفاده کنند برای تبلیغ علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام.

 

جواب‌های داده‌شده را با دقت بخوانید و بعد قضاوت کنید. هیئتی که می‌خواهد در طراز انقلاب اسلامی قرار بگیرد نباید کار حرام انجام دهد پس نباید بزرگان اهل سنت را لعن کند، نباید قمه بزند و... اما حکم‌هایی که در مورد برهنه شدن داده‌شده است را اگر با دقت بخوانیم می‌بینیم که حکم این است که اگر مفسده نداشته باشد و دشمنان سوءاستفاده نکنند ایرادی ندارد، پس مداحان باید با توجه به این شرایط از دعوت کردن سینه‌زن‌ها به برهنه شدن پرهیز کنند اما نمی‌توانند سینه‌زن‌ها را مجبور کنند که برهنه نشوند زیرا تشخیص این حکم بر عهده فرد است و اگر فرد تشخیص دهد که مفسده ندارد و دشمن استفاده نمی‌کند، می‌تواند برهنه شود اما اگر زمانی برسد که برای مرجع تقلید واضح شود که دشمنان از این موضوع دارند سوءاستفاده می‌کنند یا این عمل دارد جامعه را فاسد می کند قطعاً حکم بر حرمت این عمل خواهد داد.

چرا بعضی از همین بچه مذهبی‌ها جلوتر از مرجع تقلید افراد را از حضور در چنین هیئت‌هایی منع می‌کنند؟ چرا ما باید جلوتر از مراجع تقلید این‌گونه هیئت‌ها را از دایره ولایت‌فقیه خارج کنیم و آن‌ها را هیئت ضد ولایت بنامیم؟ یکی از دوستان بنده که دغدغه این موضوعات را داشت از آیت‌الله مکارم استفتاء کرده بود که آیا به خاطر کارهایی که این هیئت‌ها انجام می‌دهند، ما نباید به این هیئت برویم؟ آیت‌الله مکارم که پیش‌ازاین فرموده بودند: «احتیاط آن است که عزاداران حسینی لخت نشوند عریان نشوند»، در پاسخ سؤال فرمودند که شما به این هیئت‌ها بروید اما سعی کنید که امربه‌معروف و نهی از منکر کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که حضور در چنین هیئت‌هایی که برهنه می‌شوند، حرام نیست چرا برخی بچه مذهبی‌ها جلوتر از مراجع، حضور در این‌گونه هیئت‌ها را حرام می‌کنند.

اصل وجود هیئت‌ها از برکات انقلاب اسلامی است و هیئتی که مقابل انقلاب بایستد از مسیر اصیلش منحرف‌شده است و باید مردم تلاش کنند که آن‌ها را به مسیر درست هدایت کنند البته اکثر هیئت های ما مقابل نظام نیستند بلکه در برگزاری مراسم هایشان اختلافات فقهی دارند و این به معنای عناد آنها نیست ولی بهتر این است که همگی به امر ولی فقیه زمان عمل کنیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">